Aanmelding en werkwijze
1. Aanmelding en screening:
Wanneer wij ruimte hebben voor nieuwe aanmeldingen vermelden wij dit op onze website. Als we een aanmeldstop hebben, nemen we geen nieuwe aanmeldingen aan.
U kunt zich telefonisch bij ons aanmelden tijdens ons aanmeldspreekuur (maandag t/m donderdag tussen 12.30 en 13.30 uur). Aanmeldingen per mail worden om privacy-redenen niet verwerkt.
Bij een telefonische aanmelding bespreken we kort de reden van uw aanmelding en maken we op basis van dit gesprek een eerste, globale inschatting van uw problematiek. Wanneer we denken dat u bij ons aan het juiste adres bent, wordt u op onze wachtlijst geplaatst en bespreken we met u wanneer naar verwachting de eerste afspraak (intake) gepland kan worden. Ook noteren we uw adresgegevens, burgerservice nummer en verzekeringsgegevens.
Indien u verwezen wordt door een behandelaar in de geestelijke gezondheidszorg dan vragen wij deze behandelaar om contact met ons op te nemen met betrekking tot de verwijzing voordat u zichzelf aanmeldt. In een dergelijk overleg kunnen we samen met uw behandelaar nagaan of de verwijzing naar onze praktijk passend is bij uw zorgbehoefte.
2. Intakefase:
Wanneer u aan de beurt bent, wordt u uitgenodigd voor de intake, die bestaat uit een aantal gesprekken, vaak aangevuld met vragenlijsten. In deze fase brengen we samen met u uw klachten en hulpvraag in kaart en verzamelen we relevante informatie om uiteindelijk te komen tot een beschrijvende diagnose en behandelplan. Belangrijk doel in deze fase is om uw klachten te begrijpen: hoe zien ze eruit, hoe lang bestaan ze al, hoe zijn ze ontstaan en wat maakt dat ze aanwezig zijn of blijven.
In deze fase stellen we vast welke DSM-classificatie het past bij de beschrijvende diagnose. De DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders 5) is een internationaal gebruikt handboek waarin alle psychische stoornissen opgenomen zijn die momenteel in de GGZ erkend worden. Het is een vereiste van de zorgverzekeraar om deze classificatie te stellen om de behandeling vergoed te krijgen. Daarnaast zijn wij sinds 2022 verplicht om een zorgvraagtype vast te stellen. Aan de hand van een vragenlijst wordt op basis van de ernst van de klachten vastgesteld hoe ernstig en/of beperkend de problematiek is. Dit wordt zorgvraagtypering genoemd.
De intake wordt afgerond met een adviesgesprek en een behandelplan, waarin uw diagnose, de behandeldoelen en de behandelmethode omschreven staat.
3. Behandeling:
De behandeling sluit direct aan op de intakefase. Tijdens de behandeling plant u de afspraken samen met uw behandelaar. Tijdens vakanties zal uw behandelaar met u overleggen wat te doen indien u onverhoopt behoefte heeft aan een ondersteunend gesprek of het ineens slechter met u gaat. Er kunnen daarbij afspraken gemaakt worden met de andere collega's op de praktijk of met uw huisarts. Bij acute crisissituaties is uw huisarts of buiten kantooruren en in het weekeinde de huisartsenpost het eerste aanspreekpunt. Indien uw behandelaar onverhoopt ziek wordt zijn de collega's op de praktijk, indien dat nodig is, aanspreekpunt met betrekking tot de behandeling.
3. Afronding:
De afronding van de behandeling vindt in overleg plaats.
1. Aanmelding en screening:
Wanneer wij ruimte hebben voor nieuwe aanmeldingen vermelden wij dit op onze website. Als we een aanmeldstop hebben, nemen we geen nieuwe aanmeldingen aan.
U kunt zich telefonisch bij ons aanmelden tijdens ons aanmeldspreekuur (maandag t/m donderdag tussen 12.30 en 13.30 uur). Aanmeldingen per mail worden om privacy-redenen niet verwerkt.
Bij een telefonische aanmelding bespreken we kort de reden van uw aanmelding en maken we op basis van dit gesprek een eerste, globale inschatting van uw problematiek. Wanneer we denken dat u bij ons aan het juiste adres bent, wordt u op onze wachtlijst geplaatst en bespreken we met u wanneer naar verwachting de eerste afspraak (intake) gepland kan worden. Ook noteren we uw adresgegevens, burgerservice nummer en verzekeringsgegevens.
Indien u verwezen wordt door een behandelaar in de geestelijke gezondheidszorg dan vragen wij deze behandelaar om contact met ons op te nemen met betrekking tot de verwijzing voordat u zichzelf aanmeldt. In een dergelijk overleg kunnen we samen met uw behandelaar nagaan of de verwijzing naar onze praktijk passend is bij uw zorgbehoefte.
2. Intakefase:
Wanneer u aan de beurt bent, wordt u uitgenodigd voor de intake, die bestaat uit een aantal gesprekken, vaak aangevuld met vragenlijsten. In deze fase brengen we samen met u uw klachten en hulpvraag in kaart en verzamelen we relevante informatie om uiteindelijk te komen tot een beschrijvende diagnose en behandelplan. Belangrijk doel in deze fase is om uw klachten te begrijpen: hoe zien ze eruit, hoe lang bestaan ze al, hoe zijn ze ontstaan en wat maakt dat ze aanwezig zijn of blijven.
In deze fase stellen we vast welke DSM-classificatie het past bij de beschrijvende diagnose. De DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders 5) is een internationaal gebruikt handboek waarin alle psychische stoornissen opgenomen zijn die momenteel in de GGZ erkend worden. Het is een vereiste van de zorgverzekeraar om deze classificatie te stellen om de behandeling vergoed te krijgen. Daarnaast zijn wij sinds 2022 verplicht om een zorgvraagtype vast te stellen. Aan de hand van een vragenlijst wordt op basis van de ernst van de klachten vastgesteld hoe ernstig en/of beperkend de problematiek is. Dit wordt zorgvraagtypering genoemd.
De intake wordt afgerond met een adviesgesprek en een behandelplan, waarin uw diagnose, de behandeldoelen en de behandelmethode omschreven staat.
3. Behandeling:
De behandeling sluit direct aan op de intakefase. Tijdens de behandeling plant u de afspraken samen met uw behandelaar. Tijdens vakanties zal uw behandelaar met u overleggen wat te doen indien u onverhoopt behoefte heeft aan een ondersteunend gesprek of het ineens slechter met u gaat. Er kunnen daarbij afspraken gemaakt worden met de andere collega's op de praktijk of met uw huisarts. Bij acute crisissituaties is uw huisarts of buiten kantooruren en in het weekeinde de huisartsenpost het eerste aanspreekpunt. Indien uw behandelaar onverhoopt ziek wordt zijn de collega's op de praktijk, indien dat nodig is, aanspreekpunt met betrekking tot de behandeling.
3. Afronding:
De afronding van de behandeling vindt in overleg plaats.